Doktorandi Katedry rusistiky FF UCM si zvýšili kvalifikáciu na medzinárodných kurzoch
Zimný semester akademického roka 2024/2025 bol bohatý na kurzy profesijného rozvoja pre učiteľov ruského jazyka. Doktorandi Katedry rusistiky FF UCM Alina Urazbekova a Michail Kipchatov sa zúčastnili týchto programov:
Prvý kurz Aktuálne metódy a technológie v praxi vyučovania ruštiny ako cudzieho jazyka sa realizoval v septembri v rozsahu 72 hodín a organizačne ho zastrešoval Inštitút celoživotného vzdelávania Sibírskej federálnej univerzity. Účastníci kurzu diskutovali aj o využívaní infografiky na hodinách ruského jazyka ako cudzieho, o vzdelávacích a autentických videomateriáloch vo vyučovaní ruského jazyka ako cudzieho, o technológiách neurónových sietí vo vyučovaní ruského jazyka ako cudzieho, o využívaní podcastov pri rozvíjaní audiálnych zručností, o metódach mentálneho mapovania vo vyučovaní ruského jazyka ako cudzieho, interaktívnych tabuliach ako prostriedku organizácie skupinovej práce, elektronických formách testovania a kontroly znalostí, o štúdiu odbornej slovnej zásoby ako aspektu vyučovania odborného jazyka či o gramatickom aspekte vyučovania odborného ruského jazyka. Na kurze účastníci pracovali aj s odbornými textami a diskutovali o súčasných učebniciach a príručkách ruského jazyka ako cudzieho.
Druhý kurz Vyučovanie ruštiny ako cudzieho jazyka v súčasných podmienkach v rozsahu 72 hodín sa konal v októbri na Moskovskej štátnej technologickej univerzite Stankin. Kurz bol venovaný aj týmto témam: rozvoj komunikačných kompetencií študentov v počiatočnej fáze výučby, časté chyby učiteľa ruského jazyka ako cudzieho a spôsoby, ako sa im vyhnúť, princíp zohľadňovania materinského jazyka a jeho uplatňovanie vo vyučovacej praxi, aktívne technológie vo výučbe cudzieho jazyka, metodika výučby ruského jazyka ako cudzieho, organizačná a metodická práca s terminologickým slovníkom a infografickými prostriedkami. Osobitná pozornosť bola venovaná problematike odborného jazyka, ako aj metajazyku vedy. Organizátori neopomenuli ani prehľad najaktuálnejších učebníc ruského jazyka ako cudzieho s diskusiou o najmodernejších metódach ich tvorby.
Oba kurzy poskytli nový pohľad na metodiku vyučovania ruského jazyka ako cudzieho a predmetov v cudzom jazyku a tiež možnosť diskutovať o aktuálnych otázkach pedagogickej praxe s kolegami zo zahraničia.